Anmeldelsespolitik

Denne side indeholder informationer om, hvad jeg lægger i de forskellige bedømmelser. Jeg giver altid en bog mellem 1 og 5 hjerter alt efter min oplevelse, som regel umiddelbart efter jeg er færdig med at læse bogen, men da der for mig går nogle dage mellem at jeg læser en bog færdig og anmelder den her på bloggen, kan der i visse sjældne tilfælde ske ændringer i bedømmelsen. Her kan man også læse, hvad mine tanker omkring mine indlæg er, og desuden findes der også her mine forholdsregler omkring anmeldereksemplarer, som jeg vil opdatere løbende, da der ofte kommer ændringer til de regler, der bliver udstedt fra Forbrugerombudsmanden og jeg forsøger at overholde dem alle.

BEDØMMELSESPOLITIK:
Et hjerte betyder, at jeg ikke kunne lide bogen og at jeg ikke kan finde noget positivt at sige. Det er en yderst sjælden bedømmelse for mig.

To hjerter betyder, at jeg overordnet set ikke var specielt glad for bogen, men jeg kan godt finde nogle positive sider at fremhæve ved den. Sker ofte ved bøger, jeg ikke selv har valgt at læse og jeg kunne ikke finde på at genlæse en bog, jeg tidligere har givet denne bedømmelse.

Tre hjerter betyder, at jeg godt kunne lide bogen, men fandt en eller flere forskellige sider, jeg ikke brød mig om. Det er ikke en dårlig bedømmelse og jeg kan sagtens finde på at genlæse en bog, jeg tidligere har givet tre hjerter. Ikke en decideret mellembedømmelse, men et udtryk for at bogen var underholdende at læse, men ikke mere end det.

Fire hjerter betyder, at jeg rigtig godt kunne lide bogen og har overvejende positive ting at sige. En bedømmelse, jeg ofte giver til bøger, jeg følte mig både underholdt og opslugt af. Bøger, jeg vil anbefale. Denne her bedømmelse er et udtryk for en læseoplevelse, der var mere end god, men ikke fantastisk. Bøger, jeg ofte læser flere gang.

Fem hjerter betyder, at jeg var vild med bogen. En bedømmelse, jeg ofte giver til bøger, jeg har læst i ét væk, bøger der har frembragt vedvarende tanker eller følelser. Jeg giver denne her bedømmelse til bøger, jeg ved at jeg vil have lyst til at læse igen, bøger jeg ikke har kunnet glemme efter jeg har lukket den og bøger, jeg ikke kunne lægge fra mig. Langt de fleste af mine yndlingsbøger får denne bedømmelse, men det er ikke et eksklusivt træk fra min side.

ANMELDELSESPOLITIK:
I mine anmeldelser forsøger jeg på at formidle min oplevelse af bogen, og jeg skriver ikke en mening, jeg ikke selv kan stå inde for. Jeg går meget op i at alle anmeldelser bliver skrevet, så de henvender sig til den almindelige læser og ikke kun litteraturstuderende som mig selv og bloggens primære målgruppe er ganske enkelt læsere.

Vigtigt med hensyn til anmeldereksemplarer: så tager jeg gerne imod bøger til anmeldelse med taknemmelighed, men forbeholder mig retten til ikke at skrive en anmeldelse såfremt det er et uopfordret eksemplar. I samtlige anmeldelser vil det fremgå tydeligt hvorvidt bogen er modtaget til anmeldelse eller ej, samt hvorfra jeg har modtaget den. Hvis en bog er blevet givet i forbindelse med f.eks. bogbloggertræf vil dette ligeledes fremgå tydeligt. Jeg skal overholde Forbrugerombudsmandens regler omkring markering af eventuelt sponsorerede/reklameindlæg, og derfor kan der her på bloggen og på de tilhørende sociale medier (herunder Instagram og Facebook) forekomme markeringer af "reklame", når dette kræves.

Reglerne er lavet for at det skal blive nemmere for forbrugerne at se "skjult" reklame. Jeg navigerer selv stadig rundt i, hvornår det kræves og hvornår det ikke gør. For at gøre det lidt nemmere at forstå, vil jeg bruge "reklame" i disse sammenhænge på bloggen, udelukkende ved anmeldereksemplarer og ikke egne bøger eller bibliotekslån:
  • Har jeg altid gjort på bloggen: skrevet tydeligt, at en bog er et anmeldereksemplar og hvorfra, med link til forlagets hjemmeside. Da jeg giver hjerter i alle mine anmeldelser, hører det ind under betegnelsen "kritiske anmeldelser" frem for anbefalinger, og skal ikke markeres med reklame. (Det er stadig lidt uvist, om det er rigtigt skelnet mellem anmeldelse og anbefaling, så det kan godt være, at jeg vælger at gøre det alligevel, for at helgardere mig. Under alle omstændigheder vil det kunne gælde for bøger, jeg har modtaget til anmeldelse).
  • Nyt på bloggen: markering af anmeldereksemplarer i indlæg, der ikke er kritiske anmeldelser, f.eks.tag-indlæg, top ti lister, tilbageblik, og generelt indlæg, der ikke er en anmeldelse af det givne bog. Jeg har tidligere undladt dette, fordi jeg ikke ønsker at gøre forskel på bøger, jeg på et tidspunkt har modtaget til anmeldelse og bøger, jeg selv har købt eller fået i julegave. For hvornår hører "reklamen" op? 2 måneder efter bogens udgivelse? 2 år? Men jeg vil fremover gøre opmærksom på, hvis et indlæg indeholder anmeldereksemplarer, hvilke titler, det er og hvorfra, de kommer.
  • Semi-nyt på bloggen: markering af hvis jeg deltager i events, hvor jeg har fået en billet mod efterfølgende omtale på bloggen. Jeg har tidligere skrevet, at jeg har fået billetten, men ikke kaldet det for reklame før.
Som man kan se, betyder det faktisk ikke den store ændring for Bookish Love Affair og mig. Jeg skal være lidt mere opmærksom på det på de forskellige sociale medier, men det er et mindre antal blogindlæg, der skal markeres således og jeg tror godt, jeg kan vænne mig til det, så det håber jeg også I læsere kan. Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg bruger denne markering, fordi det ellers i værste fald kan betyde en politianmeldelse for ikke at overholde reglerne for markedsføring. Det er muligt, at det er nogle ret firkantede regler, især for noget der er en hobby, jeg i forvejen bruger en stor del af min fritid på. Jeg indrømmer gerne, at jeg personligt ikke bryder mig om ordlyden af "reklame", men da det nu engang er sådan reglerne er, så må jeg acceptere det, hvis jeg fortsat skal kunne tage imod anmeldereksemplarer, uopfordrede eller ej. Derfor vil jeg gerne understrege, at  jeg går til alle boganmeldelser på samme måde, og det er derfor tilfældigt, hvis et anmeldereksemplar får en positiv anmeldelse/høj bedømmelse og ordet "reklame" betyder ikke, at mine anmeldelser er "købt". Jeg tjener ikke penge på disse samarbejde og har intet ønske om det!

Udover dette bruger jeg meget tid på at udtænke, opstille og redigere billederne, jeg bruger til anmeldelserne og andre indlæg på bloggen. Jeg er ikke spor professionel fotograf, men jeg finder dem lige så vigtige som de ord, jeg skriver, så hvis et billede deles på andre sider, vil jeg gerne krediteres.