Bedømmelses/anmeldelsespolitik

STJERNER, HJERTER & RATINGS:
Et hjerte betyder, at jeg ikke kunne lide bogen og at jeg ikke kan finde noget positivt at sige overhovedet. Det er en yderst sjælden bedømmelse for mig.

To hjerter betyder, at jeg overordnet set ikke var specielt glad for bogen, men jeg kan godt finde nogle positive sider at fremhæve ved den. Sker ofte ved bøger, jeg ikke selv har valgt at læse og jeg kunne ikke finde på at genlæse en bog, jeg tidligere har givet denne bedømmelse.

Tre hjerter betyder, at jeg godt kunne lide bogen, men fandt en eller flere forskellige sider, jeg ikke brød mig om. Det er ikke en dårlig bedømmelse og jeg kan sagtens finde på at genlæse en bog, jeg tidligere har givet tre hjerter. Ikke en decideret "mellembedømmelse", men et udtryk for at bogen var underholdende at læse, men ikke mere end det.

Fire hjerter betyder, at jeg rigtig godt kunne lide bogen og har overvejende positive ting at sige. En bedømmelse, jeg ofte giver til bøger, jeg følte mig både underholdt og opslugt af. Bøger, jeg vil anbefale. Denne her bedømmelse er et udtryk for en læseoplevelse, der var mere end god, men ikke fantastisk. Bøger, jeg ofte læser flere gang.

Fem hjerter betyder, at jeg var vild med bogen. En bedømmelse, jeg ofte giver til bøger, jeg har læst i ét væk, bøger der har frembragt vedvarende tanker eller følelser. Jeg giver denne her bedømmelse til bøger, jeg ved at jeg vil have lyst til at læse igen, bøger jeg ikke har kunnet glemme efter jeg har lukket den og bøger, jeg ikke kunne lægge fra mig. Langt de fleste af mine yndlingsbøger får denne bedømmelse, men det er ikke et eksklusivt træk fra min side.

ANMELDELSESPOLITIK:
Jeg anmelder ikke bøger på dansk, som jeg allerede har anmeldt på engelsk. I mine anmeldelser forsøger jeg på at formidle min oplevelse af bogen, og jeg skriver ikke en mening, jeg ikke selv kan stå inde for. Jeg går meget op i at alle anmeldelser bliver skrevet, så de henvender sig til den almindelige læser og ikke kun litteraturstuderende som mig selv. Med hensyn til anmeldereksemplarer: så tager jeg gerne imod bøger til anmeldelse med taknemmelighed, men forbeholder mig retten til ikke at skrive en anmeldelse såfremt det er et uopfordret eksemplar. I alle anmeldelser vil det fremgå tydeligt hvorvidt bogen er modtaget til anmeldelse, samt hvorfra jeg har modtaget den. Indlæg med ordet "reklame" betyder, at bogen er modtaget til anmeldelse, i overensstemmelse med de nye markedsføringsregler. Jeg bruger betegnelsen "reklame", når jeg skriver dybdegående om en bog, jeg har modtaget. Jeg går til alle boganmeldelser på samme måde, og det er derfor tilfældigt, hvis mange anmeldereksemplarer får en meget positiv anmeldelse/høj bedømmelse, for som regel er det enten bøger, jeg har stor interesse i at læse. Men det er vigtigt for mig at understrege, at jeg ikke gør forskel på mine bøger, hverken når jeg anmelder dem eller når jeg omtaler dem generelt, for eksempel i top ti lister eller tag-indlæg. Hvis en bog er blevet givet i forbindelse med f.eks. bogbloggertræf vil dette ligeledes fremgå tydeligt. Jeg tjener ikke penge på disse samarbejder.

Udover dette bruger jeg meget tid på at udtænke, opstille og redigere billederne, jeg bruger til anmeldelserne og andre indlæg på bloggen. Jeg er ikke spor professionel fotograf, men jeg finder dem lige så vigtige som de ord, jeg skriver, så hvis et billede deles på andre sider, vil jeg gerne krediteres.