tirsdag den 2. februar 2016

Top Ten Tuesday #46


Top Ten Tuesday er et ugentligt indlæg fra The Broke and the Bookish, der kombinerer en kærlighed til bøger og bogdiskussioner og listeskriverier. Hver uge gives en ny overskift over et emne, der er relateret til bøger på en eller anden måde og som der skal laves en liste over. I denne uge lyder emnet på Top Ten Historical (Or Futuristic) Settings I Love Reading About. Min liste er ikke i prioriteret rækkefølge.

#1 Regency Era i England.
Det er altid den første, jeg tænker på, når jeg bliver stillet sådan et spørgsmål. Jeg har ikke nogen idé om, hvornår eller hvordan denne fascination startede, men den har hængt ved i en del år. Det er en meget kort periode historisk set, på kun en 9-10 år i starten af 1800-tallet, men når man taler om Regency-perioden, er det ofte fra midten af 1790 og til midten af 1830'erne. Det er ikke kun bøger, der er sat i denne her tid, der fascinerer mig, men perioden generelt, som man vist kan fornemme. 

#2 Victorian Era i England.
Ikke alene kan jeg liste forfatter efter forfatter, som skrev i denne tid, og hvis værker jeg elsker ret højt, men også bare bøger, der er sat i den tid, har et eller andet, jeg ikke kan forklare.

#3 1920'erne.
I blame The Great Gatsby. Selvom jeg ikke var så stor fan af bogen, så antændte den alligevel en gnist af interesse i 20'ernes Europa - og USA.

#4 Vikingetiden.
Idk, det er nok en fascination, der stammer fra min interesse i nordisk mytologi og mytologi i det hele taget, men hvis det er skrevet ordentligt, så kan jeg ikke lade være med at sætte det på listen.

#5 Rusland, især i 1800 og 1900-tallet.
Det er en forholdsvis ny interesse, men den er der. Så det er godt, jeg lige er gået i gang med at læse Anna Karenina.

#6 Den Franske Revolution og/eller Napoleonskrigene.
Eller, dem alle sammen. Er i virkeligheden nok en interesse, der ligger ret meget i Les Misérables, som jeg, eftersom jeg ikke har læst den endnu, faktisk ikke er helt sikker på hører ind under denne her kategori. Men i hvert fald, så skal denne periode på listen.

#7 Anden Verdenskrig.
Egentlig troede jeg, jeg var ovre denne periode, at jeg ikke gad læse flere bøger, der foregik under krigen. Men dels er der  mange, at det virker helt ulogisk at skrotte dem alle sammen på én gang og dels har bøger som The Book Thief og flere af dem, jeg læste i løbet af 5. semester også åbnet op for, at der trods alt er bøger sat i disse år, som jeg godt kan lide. Især hvis de foregår steder, der ellers ikke bliver skildret så ofte.

#8 Civial War America.
Igen, jeg er ikke helt sikker på, hvorfra det stammer, men om det så handler om krigen, om kærlighed, foregår i Sydstaterne eller Nordstaterne, så vil jeg nok se lidt nærmere på bogen. Der skete så meget i denne her tid, at det er svært ikke at inkludere den på listen.

#9 Faraoernes tid.
Jeg tror, det er lidt lige som med hensyn til vinkingetiden, at meget at fascinationen ligger i tidens mytologi. 

#10 Første Verdenskrig.
En tid, jeg ikke har læst ret mange bøger fra - eller sat i. Og jeg synes egentlig, det er synd. Selvom den er langt fra historisk korrekt, er det nok Scott Westerfelds steampunk-serie, der har inspireret denne interesse.

Hvilke historiske tidsperioder kan I godt lide at læse om? Har I en tid, der bare gør en bog til et must-read, om den så er skrevet i den tid eller "kun" sat i den tid?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com