tirsdag den 20. oktober 2015

Top Ten Tuesday #38


Top Ten Tuesday er et ugentligt indlæg fra The Broke and the Bookish, hvor der hver uge kommer en ny overskift over et bogligt emne, som der skal laves en top ti over. Ugens emne er Top Ten Wishes I'd Ask of a Book Genie. Ved første øjekast forekommer det mig ret ligetil, men om jeg rent faktisk kan finde 10 ting uden at det går op i "den og den bog", det får vi at se.

#1 Et personligt bibliotek.
Det er vel drømmen? Jeg har altid godt kunnet tænke mig et stort værelse, med store vinduer i den ene væg, så er kunne komme et væld af naturligt lys ind, vægge dækket af bogreoler fra gulv til loft fyldt med alle de bøger, jeg så gerne vil eje og alle dem, jeg overser i mængden. Og så en rigtig god lænestol og et lille bord til tekoppen. En blød fodskammel og en læselampe til de mørke dage. Se det er drømmen.

#2 Flere penge til bøger.
Det skal nok komme en dag, når jeg ikke er på SU og istedet får løn, men på det tidspunkt kommer der nok også noget flere, og større, udgifter end der er nu. Og jeg kunne godt tænke mig, at have råd til at købe bøger uden at skulle gennemgå og vende budgettet og udgifterne. Jeg får råd til nye bøger mens jeg er på SU, bevares, det gør jeg da. Men langt fra så mange, som jeg jo godt kunne tænke mig.
Man skulle vinde i lotto, skulle man. Det gad jeg godt - book genie, jeg ville bruge (det meste) at pengene på bøger, det lover jeg.

#3 At udgivere og forlag ville lade være med at ændre cover-designs midt i en serie.
Måske er jeg sær, men jeg vil altså gerne have mine bøger til at matche. En ting er at en bog har forskellige covers i eks. USA og England, men midt i en serie er det altså ret trist, når de bliver lavet om. Medmindre de tidligere bøger bliver genudgivet, men så er det selvfølgelig op til en selv, om man vil købe mere end en udgave af den samme bog.
Svaret er ja.

#4 At bøger var lige høje.
Måske ikke så meget på tværs af format, altså hardback og paperback, men mere sådan alle paperbacks eller hardbacks. Det ville unægteligt gøre det lidt lettere at stable dem i min meget, meget lille lejlighed.

#5 Ubegrænsede antal bøger.
Det jeg mener er, der er så forfærdeligt mange bøger, jeg godt kunne tænke mig at læse og som nævnt i nummer 1, så ender jeg tit med at overse nogen i mængden. Hvor fantastisk ville det ikke være, hvis ens personlige bibliotek på en eller anden måde automatisk indeholdt alle de bøger, man er gået forbi i boghandlen og tænkte "den lyder egentlig spændende" eller lignende? Og de nye bøger.
Himmelsk.

#6 En liste over alle de bøger jeg læste som barn, og pre-Goodreads.
Sådan er det jo at være pre-internet barn, og jeg ærger mig tit over, at jeg ikke har noget klart billede af hvilke - og hvor mange - bøger, jeg læste som barn og de første teenageår.

#7 En hel samling af de mange boglige krus, der findes på nettet.
Hvis ikke jeg brugte mine penge på bøger og koncertbilletter, så ville jeg nok bruge dem på krus.

#8 Mulighed for at møde mange af mine yndlingsforfattere, der for længst er gået bort.
Tolkien, Dickens. Poe, Conan Doyle, C. S. Lewis, jeg kunne blive ved.

#9 Også at møde dem, der stadig lever, naturligvis.
J. K. Rowling, Maggie Stiefvater, Margit Sandemo (hallo BogForum 2015!), Rick Riordan, Scott Westerfeld og jeg kunne blive ved i en uendelighed.

#10 Succesfuld(e) udgivelse(r).
Og hvis ikke denne Book Genie kan sørge for det, så skal jeg nok selv. Men det burde nok have været nummer et, det er noget af det, jeg ønsker mig allermest i verden.

Hvad ville I ønske jer af en bog lampeånd, hvis I kunne få hvad som helt bogligt ønske opfyldt?

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha. Skal jeg tage det som et udtryk for, at du er lige så opsat på at have matchende bøger, som mig? :) Det vælger jeg at gøre.

      Slet

 

Template by BloggerCandy.com