tirsdag den 23. juni 2015

Top Ten Tuesday #23

Top Ten Tuesday er et ugentligt indlæg fra The Broke and the Bookish. Jeg gennemgik deres arkiver, noterede de emner, jeg fandt interessante og trækker hver uge et nyt fra et glas. I denne uge er emnet Top Ten Favourite Worlds/Settings. Og det skal nok blive spændende, for jeg kan umiddelbart komme i tanke om ret mange og jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg vil rangere dem.

#1 Middle-Earth. Der er ingen tvivl om, at min yndlingsverden eller univers er det ufatteligt detaljerede, storslående og mangfoldige univers i The Lord of the Rings og The Hobbit, for ikke at nævne The Silmarillion og alle de andre.

#2 Hogwarts. Slottet fra Harry Potter serien er faktisk en meget tæt konkurrent til Middle-Earth. Slottet er indbegrebet af hele det magiske univers, der i serien ligger skjult i det ikke-magiske samfund, så derfor tager jeg det med som nummer to.

#3 Narnia. Fra første gang jeg stiftede bekendtskab med Narnia i form at det vinter vidunderland, det er i The Lion, the Witch and the Wardrobe har jeg elsket C. S. Lewis fanastiske verden.

#4 Camp Half-Blood. I starten af Percy Jackson serien er det nærmest en helt anden lejr end den er i slutningen, men i begge tilfælde er det et sted, der lyder magisk, idyllisk og farligt på en gang og jeg gad rigtig godt tilbringe dag efter dag ved kanosøen.

#5 Alagaêsia. Den verden, Christopher Paolinis The Inheritance Cycle foregår, var en af de fantasy-verdener, jeg først ønskede at blive en del af.

#6 Wonderland. Med sine mange mystiske, sære og til tider ret skræmmende karakterer, virker det måske ikke helt forståeligt, men jeg har altid elsket Wonderland-universet siden jeg var barn, netop fordi det er flydt med alskens mærkværdige og særprægede væsener.

#7 Inkworld. Ikke bare den verden, Mo og Meggie lever i, som mere eller mindre minder om vores egen, men verdenen i den bog, Dustfinger, Cosimo og alle de andre hører hjemme i. Den verden Meggie og hendes familie ender i. Selve serien sætter en fortryllende virkelighed op, hvor det er muligt helt fysisk af læse sig selv og andre ind og ud af en bog, og oven i det ender hovedpersonerne og læserne så også i denne fantasiverden. Det er vidunderligt.

#8 Lorien. Okay, der er ikke rigtig andet end et par novellas, der faktisk foregår på Lorien planeten, ind til videre forgår hele The Lorien Legacies serien her på Jorden. Men ud fra alle beskrivelserne af Lorien, lyder det helt fantastisk.

#9 Daughter of Smoke and Bone trilogiens Prag. Bogens beskrivelser af byen er en del af grunden til, at jeg blev suget sådan ind i bogen.

#10 The Lunar Chronicles verdenen. Det er en af de få dystopiske bøger, jeg har læst, der har hele verden med, hele kloden, og ikke kun USA og allerede inden jeg læste den, var det et stort plus for mig. Jeg har kun læst den første bog ind til videre, men jeg håber, at det bliver ligeså livligt og let at forestille sig de andre dele af verdenen, som det var i den første bog.

Det var faktisk lidt sværere end jeg troede, men jeg er meget tilfreds med de 10, jeg har listet her og jeg er ret sikkert på, at jeg har fået sat dem i den rigtige rækkefølge.
Hvilke(n) verden er jeres yndlings? Er det en vi har til fælles eller måske en jeg har overset? Er det mon en eller flere af mine, I er rygende uenige i?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com